מעי רגיז – מהו וכיצד ניתן לטפל בו

מעי רגיז – מהו וכיצד ניתן לטפל בו ?

כאשר אנחנו חולים, במרבית המקרים, ניגש לרופא, נבצע מספר בדיקות נדרשות, ובחלק גדול מהמקרים, נצא כשבידינו אבחנה מקצועית והנחיות מדויקות לטיפול. טיפול כזה עשוי לכלול נטילת תרופות, פגישות או טיפולים קבועים עם אנשי מקצוע כדוגמת פיזיותרפיסט, דיאטנית / תזונאי וכן הלאה. אולם, גם לרפואה המודרנית, שבמידה רבה, כיום, מציגה את עצמה היודעת-כל, לא תמיד יש מענה הולם לכל המצבים הבריאותיים, ביניהם – מצבים נפוצים ביותר. מעי רגיז (או מעי רגיש, כפי שכונה מצב זה עד לא מזמן) הוא דוגמה מוכרת לכך.

מה הם התסמינים למעי רגיז ?

תחת הגדרה נרחבת זו, נכללים, למעשה, כל המצבים הכרוניים המאופיינים בפרקי זמן ממושכים בהם סובל האדם מבעיות הקשורות לעיכול, בעוד שהרפואה הקונבנציונאלית לא מצליחה לאתר גורם ספציפי לתופעה.

הסובלים ממעי רגיז יסבלו מאחד או מיותר מהתסמינים הבאים – נפיחות של הבטן וגזים, כאבי בטן המלווים בתחושת הקלה לאחר היציאה, יציאות מרובות, עצירות / שלשול ולעיתים, אף שילוב ביניהם, צרבות ותחושת אי נוחות בקיבה (בעיקר, לאחר אכילה מרובה או אכילת מזון מטוגן, מתובל או שתיית אלכוהול). התסמינים הללו עשויים להיות קבועים או להגיע ולהיעלם כלעומת שבאו, אולם, אין כל ספק, שמי שסובל מהם יודע ש”משהו” אינו מתנהל כשורה במערכת העיכול שלו.

הטיפול הקונבנציונאלי

לאחר שרופא המשפחה ישלח אתכם לסדרת בדיקות שמטרתה שלילת מחלות ומצבי בריאות חמורים יותר (למשל, בדיקות השוללות את קיומו של חיידק ההליקובקטר פילורי (Helicobacter Pylori) או הימצאותן של מחלות מעי דלקתיות – מחלות IBD, כמו קרוהן או קוליטיס) והתשובות השליליות תגענה, במרבית המקרים, הוא יעטה ארשת חשיבות ויכריז כי יש לכם “מעי רגיז” – שפירושו, בשפה של מי שאינם רופאים, “אין לי מושג מהי הסיבה המדויקת לתסמינים הללו”. לאחר מכן, סביר להניח, כי הוא ירשום לכם לוסק, נקסיום או אומפרדקס שיטפלו בתסמינים השונים, יצייד אתכם במספר המלצות לתזונה בריאה יותר, וישלח אתכם לדרככם.

בנקודה הזו, כולם, לכאורה, מרוצים מה”פתרון” – אתם – כי נדמה לכם שהרופא יודע בדיוק מה גורם לבעיות הקיבה שלכם, הרופא – כי הוא רושם לזכותו עוד אבחון “מוצלח”, וחברת התרופות – כי היא זכתה בלקוח חדש נוסף, שככל הנראה, יצטרך, לשארית חייו, לקחת את אחת מהתרופות שאותן הזכרנו. וכל זה, כשבפועל, אין לאף אחד מכם מושג, מעבר ל”פלסטר” הזמני שקיבלתם נגד התסמינים, מה באמת מטריד את מערכת העיכול שלכם…

האלטרנטיבה הטבעית

בדומה לרפואה הקונבנציונאלית, אף הרפואה המשלימה והרפואה האלטרנטיבית מכירה במורכבות פתרון תעלומת הסיבה המדויקת הגורמת למעיים שלכם להיות רגישים ורגיזים. אולם, בניגוד לרפואה הקונבנציונאלית, הן:

• אינן מעמיסות על גופכם שורה ארוכה של חומרים כימיים ומלאכותיים, שאולי יועילו, אבל לבטח אינם בריאים לו.
  • אינן מתיימרות לפתור את הבעיות בשיטת ה”זבנג וגמרנו”, שלרוב, מאפיינת את הרפואה המודרנית.
  • מתייחסות לגוף ונפש כיחידה אחת, ולכן, דואגות, במקביל, לטפל בשני האספקטים האלה כחלק בלתי נפרד מהחתירה לפתרון הבעיה מיסודה.

צמחי מרפא המשמשים להקלה על מצבי מעי רגיז

גישות מסוימות ברפואה המשלימה וברפואה האלטרנטיבית דוגלות בשימוש בצמחי מרפא שונים, כדרך להקלה על תסמינים (ואף, במקרים מסוימים, ריפוי הבעיה):

קמומיל (בבונג)

משמש להקלה במגוון של מצבים, ממצבים בהם קיים צורך בהרגעה ועד לבעיות העיכול השונות (כדוגמת צרבת, נפיחות וגזים או גסטריטיס).

פיליפנדולה (ספיראה)

הצמח, שמשמש במקורו, לייצור האספירין. מסייע בהרגעת מצבים של צרבת, ריפלוקס, חומציות-יתר, כיבי אולקוס, עיכול לא תקין וגזים.

ליקוריץ (אניס / שוש קירח)

בנוסף לתפקיד שממלא הליקוריץ בטיפול בסוכרת ובמצבי בעיות נשימה ודלקות בדרכי הנשימה העליונות, הליקוריץ משמש לסיוע ולהקלה בבעיות עיכול, בצרבת ובכיבי אולקוס.

קופטיס (הואנג ליאן)

צמח אנטי חיידקי ושנחשב כיעיל לטיפול במצבי הליקובקטר פילורי, גסטריטיס, כיבי אולקוס וכד’.

בשורה התחתונה

לרפואה האלטרנטיבית יש לא מעט דרכים לסייע במצבים של מעי רגיז, ולכן, לפני שפונים לנטילת תרופות קונבנציונאליות, חשוב לבחון את החלופות הבריאות והטבעיות יותר.