ג’אנק פוד. כמה מותר לאכול?

יום אחד, חבר שאל אותי, האם אני יכול לאכול ג’אנק פוד לפעמים ? עניתי לו. זה אפשרי אך רק על פי “עיקרון פארטו”, שהוא חוק ה 20/80 של הכלכלן האיטלקי וילפרדו פארטו (Vilfredo Frederico Damaso Pareto). וכפי שהתברר, דפוס זה חל על כל התחומים, כולל תזונה. אכלו מאכלים בריאים בתדירות גבוהה ככל האפשר (לפחות 80 אחוז מהזמן), אך ליהנותו גם ממזונות פחות בריאים מדי פעם (20 אחוזים) וגם לרדת במשקל.
העיקרון הוא פשוט, כל עוד מקפידים לאכול בריא ב 80% מהתפריט, ההצלחה היא חד משמעית. כאשר התפריט מתחשב ומאפשר “תענוגות קטנים”, ניתן להצליח. עיקרון תזונה זה מאפשר להשיג הצלחה בשמירה על הישגים והשלמת המשימה, אפילו בדיאטה קיצונית.

יחד עם זאת ניסיתי לתת תשובה מעט יותר מדויקת לגביי התוצאה האפשרית. האם מספר ימים בחודש שבהם נאפשר ג’אנק פוד, “מאכלים אסורים”, או ארוחה פרועה לעיתים, עלולים לפגוע בבריאות ולהפריע בתהליך הירידה במשקל או באיזון הסוכר ?

הגדרת “ג’אנק פוד”

כל מאכל שמוגדר מעובד, עתיר קלוריות, דל בחומרי הזנה, עשיר בסוכרים, מלחים ושומן טרנס, יש המגדירים את ההתמכרות למזון מהיר כהתמכרות כמו אלכוהול וסמים.
“מזון מהיר” אלו מאכלים מהירי הכנה שנאכלים במהירות, מעמיסים על מערכת העיכול ומשאירים שאריות מזיקות בכלי הדם, במערכת העיכול, בכבד וביתר חלקי הגוף.
למרות שבשנים האחרונות ישנה מודעות ברשתות המזון במהיר לגבי איכות המזון, עדיין הנזק רב על התועלת.

הנזק המצטבר באכילת מזון מהיר לאורך זמן

ההשפעה ארוכת הטווח מאכילת מזון מהיר לאורך זמן, גורמת לעליה במשקל, לחוסר יציבות נפשית ואף נטייה לדיכאונות. בנוסף “ג’אנק פוד” גורם לבעיות עיכול, מחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת סוג 2, סרטן ואף עלול לגרום למוות מוקדם. וכמובן ישנה חשיבות גדולה לתדירות צריכת מזון מהיר.

במחקרים שנערכו במספר מדינות על צריכת מזון מהיר והשפעתו על הבריאות, עולה כי האוכלים מזון מהיר עד פעמיים בשבוע, משפיעים מעט על בריאות הלב ומעלים את הסיכון להשמנת יתר. הצורכים מזון מהיר יותר מפעמיים בשבוע, כבר מטפסים ברמת הסיכון ואף עלולים לחלות בסוכרת סוג 2, לחץ דם גבוה, השמנה בטנית, כולסטרול גבוה ומחלות לב . העובדה כי בעולם המערבי, מחצית מהמבוגרים אוכלים מזון מהיר, מעלה את כמות החולים בעשרות אחוזים מידיי שנה.

השפעות לטווח הקצר של ג’אנק פוד

הראיה והבדיקה שלנו לנזקים, היא לטווח הקצר. לרוב אנו לא חושבים על הפגיעה בגוף לטווח הארוך.
מספיק מספר ימים של אכילה לא מחושבת, כדי לפגוע בחילוף החומרים ולתת תחושת עייפות. במחקר שנעשה על כעשרים גברים בטווח הגילאים 30-37 נמצא שלאחר 5 ימים של אכילת מזון מהיר, נפגעה יכולת השרירים ויכולת הגוף להפוך סוכר לאנרגיה לתיפעול השריר, למרות שכמות הקלוריות לא הייתה שונה מימים אחרים. תזונה כזו לאורך זמן עלולה לגרום לירידה ביכולת האינסולין לפנות את הסוכר לשרירים ובעצם להוביל לסוכרת סוג 2 בגיל צעיר, השפעה נוספת שנראתה במחקר, היא תופעה של עצירות חמורה, ושימוש בחומרים משלשלים. מפאת חוסר בסיבים תזונתיים.

ארוחת ג’אנק פוד אחת

ארוחת “ג’אנק פוד” אחת בשבוע, כבר יכולה להוביל לצימצום העורקים, לעליה מסויימת בלחץ הדם, לעליה ברמות האינסולין שמוביל לעליה במשקל, לתחושת עייפות ורעב לאחר פרק זמן קצר. מספיק מנה אחת כדי להגביר ייצור דלקת בגוף ויתרה מזאת בחולה אסטמה ישנה עליה בייצור דלקת בריאות, דבר שעלול להוביל להתקפי אסטמה בתדירות תכופה יותר.

האיזון בארוחה בריאה

כמות הדלקת והעליה בחימצון שנוצרת מרדיקליים חופשיים המעיקים על הגוף בארוחה אחת, יתאזנו בקלות, אם בכל שאר הימים נאכל מזונות בריאים. יכולת הגוף לפנות ולשקם את עצמו עולה בכל ארוחה בריאה. כשנשמור על החוק 20/80 אנו נשמור על איזון ואף נחזק את מערכת החיסון ושאר תיפקודי הגוף.

לכן, אם אתה נרצה ליהנות לפעמים מג’אנק פוד, תשתדל להישאר בטווח של ה 20%. הכלל הזה מתאים לכל הרגל או התמכרות מזיקה אחרת, כמו עישון או אלכוהול, שאני ממליץ להימנע ככל האפשר. כל עוד נשמור על הכלל הזה ונוסיף פעילות גופנית יחד עם תזונה איכותית, החטאים האלה לא יזיקו. מספיק להוסיף פעילות לחצי שעה 3 פעמים בשבוע ולהקפיד לאכול, קיטניות, אגוזים, דגים, פירות וירקות, נאפשר לגוף לתפקד כראוי ולהימנע ממחלות.

כעת, כשברור לנו החוק הפשוט הזה של וילפרדו פארטו, שום דיאטה או משימה לשיפור הבריאות לא תהייה קשה. השאיפה לשמור על 20/80 ולנסות לשפר ולשמור על משקל ובריאות בהתאם ליכולתינו.

תוכן שאסור לפספס

מוצרים שאולי יעניינו אותך

RELAXZONE

RELAXZONE

PROBIOJA

PROBIOJA

diabetes program

התוכנית המהפכנית לסוכרת

ORMONIA

נגישות

אני מזמין אותך להצטרף למשפחת שאמן

נרשמים לשאמן קלינק ומקבלים 20% הנחה ומצטרפים לרשימת תפוצה וליווי אישי לאורך כל הטיפול.
איתך לאורך כל הדרך, אבי שאמן.
לקבלת ההנחה יש למלא את הפרטים.