איך ספורט, משפיע על הסוכרת

עיקביות וגישה לפעילות גופנית, הן הנקודות הקריטיות לניהול ופיקוח על רמת הסוכר בדם ובריאות כללית בעיקר אצל הסובלים מסוכרת.

ייצור האינסולין ופעילות גופנית

פעולת האינסולין בשריר ובכבד יכולה להשתנות באמצעות פעילות גופנית בעצימות גבוהה או אירובית ובפעילות גופנית סדירה ובינונית. פעילות גופנית אירובית מגבירה את ספיגת הגלוקוז בשריר עד פי חמישה באמצעות יעול פעילות האינסולין, אפילו בכמות קטנה.

אם הפעילות נמשכת כ- 20 דקות השיפור בפעולת האינסולין נמשכת 24 שעות לאחר הפעילות הגופנית. אם עוצמת האימון גבוהה או בינונית, הספיגה של גלוקוז נמשכת עד 48 שעות. אימון הנמשך לאורך שעה ובמאמץ ניכר, יפנה את הסוכר מהדם ויניע אותו לתאי השריר בקלות וכמובן ישפר את פעולת האינסולין במיוחד במקרה של עודף משקל.

המטרה העיקרית בפעילות הגופנית, במיוחד בסוכרת,היא שיפור תגובת הגוף לאינסוליןאימונים סדירים יגדילו ויחזקו את צפיפות השרירים, יכולת החמצון, המטבוליזם של שומנים וחלבונים ויובילו לירידה במשקל.

הן אימון אירובי והן התנגדות עם משקולות ותרגילי כוח, מקדמים הסתגלות שרירי השלד, מפרקים את רקמת השומן ומייעלים תיפקודי כבד הקשורים בפעולת אינסולין משופרת. גם ללא ירידה במשקל, אימון אירובי רגיל מגביר את הרגישות לאינסולין בשרירים אצל אנשים עם סוכרת סוג 1 או סוכרת סוג 2.

הוחכ שאפילו אימון בעצימות נמוכה, שיפר את פעולת האינסולין אצל מבוגרים פעילים. השיפור המשמעותי במדדי הסוכר, נמצא במיוחד אצל אלו שסבלו מתינגודת גבוהה לאינסולין.

המלצות לאימון

יתרונות האימון האירובי

אימון אירובי מגביר תיפקוד התאים בהפיכת הסוכר לאנרגיה, רגישות לאינסולין, הפרשת אנזימים ליעול ספיגת המזון, גמישות כלי הדם, תפקודי ריאות, תפקוד מערכת החיסון ותפקוד הלב. אימון אירובי מתון בתדירות גבוהה מוריד באופן משמעותי את הסיכון למחלות לב וכלי דם ולסוכרת מסוג 2 ואפילו סוג 1.

יתרונות אימון התנגדות כוח ומישקולות

סוכרת היא גורם סיכון משמעותי לחולשת שרירים וירידה מואצת המסת השריר ובתיפקוד שרירי השלד. היתרונות החשובים של אימון התנגדות במיוחד למבוגרים, כוללים שיפור במסת השריר, ספיגת חומרי מזון, כוח, תפקוד פיזי, בריאות הנפש, צפיפות העצם, רגישות לאינסולין, לחץ דם, פרופיל שומנים, בריאות הלב וכלי הדם.

היתרונות של סוגים אחרים של פעילות גופנית

תרגילי גמישות ואיזון, כמו יוגה, טאי צ’י, מתיחות וכו’, חשובים בעיקר למבוגרים, במיוחד לחולי סוכרת. מוגבלות תנועה וניידות, עלולות להחמיר במצבי סוכרת בגיל מבוגר, מצבי היפרגליקמיה או חוסר איזון רמות הסוכר, פוגעים ביכולת גמישות והזנת השריר. לכן חשוב לשמור על גמישות השרירים, המתיחות מגדילות את טווח התנועה והגמישות סביב המפרקים.

לאימוני המתיחות אין השפעה משמעותית על איזון הסוכר אלא בשילוב מתיחות וכוח. אימוני איזון וגמישות יפחיתו את הסיכון לנפילה על ידי שיפור האיזון וההליכה, גם כאשר נוירופתיה פריפריאלית מופיעה.

Source: care.diabetesjournals.org/content/39/11/2065

תוכן שאסור לפספס

מוצרים שאולי יעניינו אותך

RELAXZONE

RELAXZONE

PROBIOJA

PROBIOJA

diabetes program

התוכנית המהפכנית לסוכרת

ORMONIA

נגישות

אני מזמין אותך להצטרף למשפחת שאמן

נרשמים לשאמן קלינק ומקבלים 20% הנחה ומצטרפים לרשימת תפוצה וליווי אישי לאורך כל הטיפול.
איתך לאורך כל הדרך, אבי שאמן.
לקבלת ההנחה יש למלא את הפרטים.