דלקת בשתן בהריון טיפול ללא מרשם

הטיפול בדלקת שלפוחית ​​השתן במהלך ההריון הוא אחד האתגרים הקשים לרופאים, כך עולה ממחקרים וממטופלות המגיעות אלי. הסיבה היא שינויים פיזיים טבעיים המשפיעים על מערכת השתן של האם ואיתם עולה הסיכון לזיהום והתפתחות  דלקת.יחד עם זאת, הטיפול התרופתי מוגבל והרופאים מאוד נזהרים בסוג האנטיביוטיקה ובשאר התרופות.  כדי לא לפגוע בבריאותם של האם והעובר, אך חשוב להתחיל את הטיפול ללא דיחוי.

מדוע דלקת שלפוחית ​​השתן נפוצה במהלך ההריון?

בין 10% ל- 15% מהנשים סובלות מדלקת שלפוחית ​​השתן כאשר הן נושאות ילד בריחמן.  עם תחילת ההריון הגוף עובר שינויים מבניים והורמונאליים המשפיעים על מערכת השתן. ואלו הסיבות לרגישות ולסיכון להחשף לחיידקים הגורמים לזיהום ודלקת.

אפרט מעט  את הסיבות העיקריות  לדלקת שלפוחית ​​השתן במהלך הריון.

מספר שינויים מתרחשים בגוף האישה.ראשית, בשלב התפתחות העובר, גודל הרחם משתנה ונגרם לחץ הגדל והולך בהתקדמות ההריון. הלחץ על שלפוחית ​​השתן מפחית את נפח השלפוחית וגורם דחף פתאומי להשתין, אך למרות שזה גורם אי נוחות, זה עדיין לא מצביע על נוכחות של דלקת בשלפוחית.

דבר שני, מבנה הכליות משתנה כבר בשלבים הראשונים והשופכה מתחילה להתרחב, תהליך זה נמשך עד הלידה. שינוי בנפח שלפוחית ​​השתן, לחץ על השופכנים מהכליות ועל השופכה, עלול להוביל לעיתים, לעצירת שתן.

היוצרת סביבה לצמיחת חיידקים.מעבר לשינויים ברמה הפיזיולוגית והמבנית, ישנם שינויים הורמונליים במהלך ההריון, יצור הפרוגסטרון מוגבר עד פי 10 בהריון, ותפקידו בעיקר לשמר את ההריון, אך ההשלכות של פעולתו, גורמות למערכות שונות בגוף לתפקד בצורה שונה, ואחת מהן היא מערכת השתן.

שינוי הרכב השתן גורםנוסף שיכול לעורר את התפתחות דלקת שלפוחית ​​השתן הוא אלקליניזציה של שתן ועליה ביצור גליקוגן המגביר גלוקוז והפינויו מדרכי השתן. בנוסף הוא מעודד צמיחת חיידקים ומפחית את היכולת הגוף להילחם בהם.

החמרה במחלות כרוניותניתןלומר בוודאות, שנשים עם נטייה לסבול בתדירות תכופה מדלקת שלפוחית ​​השתן, כנראה יסבלו במהלך ההריון ואף עם החמרה מסויימת, הישנות קשורה גם עם פגיעה במיקרופלורה של הנרתיק יחד עם השינויים ההורמונליים והיחלשות של המערכת החיסון בתקופה זו.

הסימפטומים והסיכונים ניתן לזהות דלקת שלפוחית ​​השתן, על פי מספר קריטריונים:

השתנה תכופה ושריפה.

תחושה של כבדות וכאב בבטן התחתונה, אשר עוצמתה עולה עם השתנה.

עכירות של שתן, שינוי בריח ובצבע (לשתן יש גוון אדמדם כתוצאה משחרור של קרישי דם וריריות)

תסמינים של חולשה גופנית כללית, אובדן תיאבון, כאבי ראש, חום.

לעיתים הסימפטומים פחות בולטים בהריון. אך הסכנה לסיבוכים המאיימים על מהלך ההריון ועל התפתחות העובר עולה. בנוסף, התפשטות הזיהום דרך השופכנים עלולה לגרום לדלקת פיילונפריטיס חריפה המסכנת את הכליות ובריאות האם. ובמצב זה, מפאת הסיכון, הטיפול באנטיביוטיקה הוא הכרחי וכנראה יחייב אישפוז.

בשל העובדה שגוף האישה כל כך רגיש לזיהום, דלקת שלפוחית ​​השתן בשליש הראשון של ההריון מלווה לעתים קרובות בחשש להפסקת הריון, לכן חשוב מאוד להתחיל את הטיפול מיד.

אני מאוד ממליץ, בשלב תכנון ההריון, להיבדק בקפידה ולחסל כל מוקדי זיהום. וגם מראש לעבור טיפול מניעתי עם צמחי מרפא. זוהי הדרך היעילה והבלתי מזיקה להגנה על האם והעובר מפני דלקת לא רצויה.

כיצד לטפל בדלקת שלפוחית ​​השתן במהלך ההריון?

אחת התרופות הבטוחות בהריון ע”פ הרופאים, היא “זינט”, אך מבדיקה של תופעות הלוואי עולה שהתרופה עדיין מאוד מסוכנת ועם תופעות לוואי חמורות העלולות להופיע: פריחה חמורה ואלרגית בעור, דלקות במעי הגס, זיהום פטרייתי וקנדידה, שלשולים, כאבי שרירים, כאבי בטן קשים, חום ובמקרים מסויימים דלקת בכבד ואף סכנה לעובר. בנסיון להקטין את ההשפעה התוקפנית של חומרים אנטיבקטריאליים בתרופות, נעשה שימוש היום בשיטה שאינה עוברת דרך כלי הדם, אלא שטיפה ישירה של השלפוחית ע”י החדרת צינורית לשלפוחית והתרופה מוזרקת ישירות לשלפוחית. אך הטיפול הפולשני מרתיע, ובעצם גורם לנשים לטפל באנטיביוטיקה למרות הסיכונים.

מנסיוני מתברר, שאם אישה מקשיבה לגופה, ובסימנים הקלושים ביותר של דלקת בשלפוחית ​​השתן, ומתחילה טיפול, הבעיה יכולה להעלם בקלות ובבטחה, עם שינוי אורח חיים וטיפול בצמחי מרפא, המספקים אפקט מירבי ובצורה בטוחה.

לכן במצבי הריון, אני מלווה אישית ומשנה את המינון לאורך הטיפול ובהתאם לחומרת הבעיה.